Hoppa till innehåll

Njuta men inte frossa | Islams syn på överdrift och måttlighet

Njuta men inte frossa var ett begrepp som en gammal släkting till mig ofta använde sig av. Han använde det så ofta att jag trodde att det var ett vedertaget talesätt. När jag i dag sökte på internet efter ”Njuta men inte frossa” så fick jag inte en enda träff. Det verkar som om det var han som myntade begreppet. Släktingen som hette Wilhelm var absolut en livsnjutare och han hade det ganska gott ställt ekonomiskt så när han och hans fru bjöd på fest så fanns det ingenting det snålades med. Men när han själv kände sig mätt och belåten så använde han sig alltid av frasen.

Wilhelm njöt gärna av livets goda men han var absolut ingen som överdrev eller frossade i någonting. Möjligtvis i lakritsgodis som jag minns att han älskade. Han var en generös person som hellre delade med sig än att själv överkonsumera eller frossa i någonting.
Vad säger islam om att njuta? Är det en synd att finna välbehag?

Om vi låter det vi gillar eller njuter av gå till överdrift och bli till frosseri, vad säger Koranen om det?

Bild på uppdukat bord med en massa olika mat. Temat är att man ska "Njuta men inte frossa".
Njuta men inte frossa handlar om att man alltid ska agera med måtta. Det förhindrar inte att man njuter av livets goda ting. Gud har gett oss det goda för att vi ska kunna njuta av det. Men vi ska inte gå till överdrift och frossa i det goda.

Att njuta av livets goda

Att njuta betyder all slags lycka och välmående. Motsatsen till njutning kan vara smärta och lidande.

I islam finns det ingenting som säger att det är fel att njuta. Tvärtom så uppmanar Gud (Allah) oss att att finna välbehag och tillfredställelse i det goda som han gett oss. Neka er inte de goda ting i livet som Gud har gett er rätt att njuta av.

Synonymer till njuta
glädja sig, dra nytta av, finna tillfredsställelse i, finna välbehag i, fägna sig åt, få hänge sig åt, må väl, trivas, gotta sig, åtnjuta.

En av de grundläggande njutningarna vi har i livet är att äta och att känna oss mätta. Men njutning kan så klart även handla om så mycket mer. Det kan handla om kärlek och närhet, olika materiella saker vi behöver, men också om framgång och karriär. I livet erbjuds vi så mycket gott och njutningsfullt att vi kan bli bortskämda med det och ta det för givet. När vi sen utsätts för prövningar så glömmer vi det goda och ser endast svårigheterna. Att njuta av livets goda handlar om att även i motgång ta emot och se det goda som Allah har gett oss.

Om någon [enbart] står efter det jordiska livets förgängliga goda, låter Vi honom genast njuta av detta – [Vi ger] vad Vi vill, åt den Vi vill – men därefter låter Vi honom, förhatlig och utstött, brinna i helvetets [ugn].

Koranen, Al-Isra 17:18

Att frossa är att överdriva

Frossa är verbformen av frosseri som i sin grund betyder att man utan måtta överkonsumerar mat och dryck. Det kan även handla om annan form av överdrift och även om slöseri. Hit kan man även lägga all form av missbruk oavsett om det handlar om mat och dryck, överdådig lyx eller till och med känslor som sexualitet eller krav på uppmärksamhet.

Synonymer till frossa
äta glupskt, sluka, vara glupsk, festa, kalasa, smörja kråset, föräta sig på, göda sig, svira, hänge sig åt, vältra sig i, fira orgier i.

Som muslim är det inget fel att vara framgångsrik och att leva ett bra liv. Men en av islams fem pelare är allmosan – alltså att man hjälper de som är behövande. Därför är det acceptabelt inom islam att du är förmögen till en viss nivå, men överflödet måste du dela med dig av.

SÖNER av Adam! Anlägg vårdad klädsel var gång ni går till bön – och ät och drick [det som är gott och hälsosamt], men visa måtta [i allt]; Gud är inte vän av dem som går till överdrift.

Koranen, Al-A’raf 7:31

Det är alltså inget problem att man lägger en del av sina pengar på en vårdad klädsel. Inte heller är det något fel med att äta och dricka gott så länge man håller sig inom måttlighetens gränser.

Njuta men inte frossa

Så som min kära släkting Wilhelm framförde det när han ville både vara generös och kanske lite skrytsam och mån om att ingen skulle lämna hans hem hungrig eller törstig, så ville han inte heller vara del av frosseri, så därför: Njuta men inte frossa.

Wilhelm var knappast muslim så hans värderingar var inte teologiska ur ett muslimskt perspektiv men ändå så var det hans värdegrund som påverkade mig som barn. Nu flera decennier senare har jag konverterat till islam och då ser jag hur han påverkade mig som barn och gav mig de grundläggande värderingar som senare fick mig till att bli muslim.

I Koranen uppmanar Gud dig att inte förneka det som är gott och till din njutning, men han varnar dig även för överdrifter. 

TROENDE! Neka er inte de goda ting [i livet] som Gud har gett er rätt att njuta av, men gå inte utöver [de gränser som Gud har fastställt] – Gud är inte överträdarnas vän.

Koranen, Al-Ma’idah 5:87
Författarens logotype föreställande en räv.

Räven | الثعلب | Al Thaelab
Svensk ateist som började tro på Gud. Blev kristen men insåg snart var jag hörde hemma. Konverterade därför till islam. Jag är varken imam, skolad teolog eller utbildad inom islam. Men jag är muslim och här delger jag mina tankar och funderingar.
Alla åsikter här tillhör respektive författare.
Inshallah!

Dela gärna detta inlägg:
Prenumerera
Meddela om
2 Kommentarer
Nyaste
Äldst Mest röstade
Inline feedback
Visa alla kommentarer
A Sanchez
1 år sedan

Borde inte mord vara en av dödssynderna?