Hoppa till innehåll

Koranbränning. I Sverige anses vi ha yttrandefrihet. Vilket betyder att var och en har rätt att offentligt uttala sina åsikter och tankar. Jag tror att Gud älskar tanken på yttrandefriheten då den öppnar för diskussioner och dialoger mellan människor. Men, ja det fins onekligen att par invändningar att tillägga. Friheter och rättigheter kommer alltid med vissa förpliktelser och ansvar. Ansvaret ligger i att man nyttjar yttrandefriheten på ett respektfullt sätt för de som inte delar din åsikt. Kan man inte utrycka sig på ett hövligt sätt, så bör man hellre vara tyst.

Koranbränning
Det ni har i handen försvinner, men det som är hos Gud består i evighet. Vi skall sannerligen belöna dem som höll ut i motgång och prövningar efter deras bästa handlingar. Koranen, An-Nahl 16:96

Rättighet att bränna koranen?

Har man rätt att bränna en koran eller en bibel? Givetvis så har man det. Koranen är en helig skrift men det du har är en kopia. Om du har koranen i bokform så kanske den en vacker dag blir så använd att den måste kasseras och du skaffar dig en ny. Om du har koranen i din Smartphone så kommer du förr eller senare att byta ut den telefonen. Din Koran i pappersform kommer onekligen förr eller senare att hamna i någon form av återvinning. Samma sak gäller tavlan du har på väggen med citat från Koranen eller datorn du använder för att läsa Koranen online.

Det ni har i handen försvinner, men det som är hos Gud består i evighet. Vi skall sannerligen belöna dem som höll ut i motgång och prövningar efter deras bästa handlingar

Koranen, An-Nahl 16:96

Givetvis så kan inte svensk lag förbjuda någon att bränna en koran, eller någon annan skrift. Men svensk lag borde onekligen vara kompetent nog att hantera situationer där det handlar om att hota, skrämma och hata människor som tror på Gud och vill utöva sin religion.

Om någon bränner en koran på sin bakgård så är det den personens ensak. Men om den personen bränner en koran framför en moské, under en muslimsk högtid, så är det ett riktat hat.

Jag har svårt att tänka mig att någon skulle få tillstånd att bränna Pride-flaggor framför prideparaden i Stockholm.

Selektiv yttrandefrihet

Denna rättighet att fritt få yttra sina åsikter är dock ganska selektiv. Som exempel är hakkorsflaggan förbjuden att bäras i offentliga sammanhang. De flesta människor i Sverige tycker säkert att det är bra även om det då inskränker och gör ett undantag på grundlagen. Du har fortfarande rätt att uttrycka nazistiska åsikter (som är ett yttrande), men du får inte bära en nazistisk symbol (vilket är en handling). Nazisterna mördade och begick folkmord på 13 miljoner människor.

Medan de nazistiska symbolerna är förbjudna i vår grundlag så tillåts märkligt de kommunistiska symbolerna. Kommunism mördar och begår folkmord än i dag, och deras lista på mord och folkmord ligger på 60 miljoner människors liv.

De svenska rättigheterna är alltså ganska svårtolkade. Den svenska yttrandefriheten är hårt förankrad i grundlagen, och grundlagen står över alla andra lagar – fast, bara i bland.

Yttrandefrihet eller handling?

Yttrandefrihet är ju bra då det låter oss säga vad vi vill och att fritt sprida våra åsikter. Men ingår även handlingsfrihet i detta grundlagsskydd? Det är en väsentlig skillnad mellan yttrande och handling.

Yttrande: Säga att man hatar koranen.
Handling: Visa hat genom att bränna koranen.

Koranbränning yttrandefrihet eller hets?

När blir rättigheten ett brott? Låt oss föreställa en person som är vegeterian. Hon är övertygad om att det är fel att döda djur för att äta dem. Hon känner sig ivrig och uppmanad att sprida detta budskap och ställer sig på ett torg och talar ut sina åsikter. Här har hon utnyttjat sin rätt i ett demokratiskt samhälle att säga sin mening.

Tänk dig nu istället hennes mer radikale vän, som också är vegetarian. Han ställer sig istället framför en bondgård där en lantbrukare föder upp boskap som senare ska slaktas för köttet. Där står han och skriker ut sitt hat mot lantbrukaren som han gärna vill se död, eftersom han dödar boskapen. Är detta yttrandefrihet?

När, hur, och var är alltså ganska avgörande om det handlar om demokratiska rättigheter eller om det är riktat hat. Att tillåta koranbränning utanför Stockholms moské samtidigt som muslimer firar en av de största högtiderna – Eid al-Adha, är inte yttrandefrihet. Det är riktat hat. Det är hets och provokation. 

Hets mot folkgrupp?

Svensk lag:  Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

16 kap. 8 § brottsbalken

Samma myndighet (Polisen) som gett tillstånd till koranbränning, upprättar senare en anmälan om brott mot eldningsförbud, samt hets mot folkgrupp.

Med all sannolikhet så kommer punkten om brott mot eldningsförbud att läggas ner på grund av brist på bevis. Det brukar bli så när polisen utreder brott. Men om det faktiskt blir så att denna person som ville visa sitt hat mot islam och muslimer genom att bränna den heliga Koranen blir stämd för att brutit mot eldningsförbudet så är det riktigt dåligt.

Ett lokalt eldningsförbud kommer i så fall att väga tyngre än att man medvetet provocerar och hetsar hundratals muslimer som vill fira en viktig högtid.

Dessutom så har polisen fel. Det är ingen hets mot folkgrupp.

Det är hets och hot mot vanliga människor.

Vi muslimer är ingen folkgrupp – islam innefattar alla folkgrupper!

Där man bränner böcker, bränner man till slut människor.

Heinrich Heine, tysk poet 1797-1856

Allt ont kommer med något gott

Allt ont för något gott med sig brukar man säga. Det är ett bra tankesätt som skapar optimism. Men, kan verkligen en koranbränning för med sig någonting bra? Ja, faktiskt. Jag ser två goda saker resulterade av detta hatbrott.

Det första är att denna vilsna person misslyckades med sitt försök att uppvigla folkmassorna genom att riva sönder och bränna koranen. I skydd av poliser, för hundratusentals skattekronor, vill han hetsa upprörda muslimer (och andra) till upplopp, våld och dåligt beteende. Han vill sprida sitt hat, förödmjuka och håna andra människor med sin koranbränning, och sedan göra sig själv till martyr när han sprider islamofobi. Det är inte bara muslimer utan han hånar alla skattebetalare som får stå för notan på polisinsatsen. Han föraktar tydligen hela demokratin, då han utnyttjar den för sin egen hat-propaganda. Lyckligtvis så blev det inga värre reaktioner. Det blev inga upplopp efter denna koranbränning heller.

Det andra är att denna agitator och andra koranbrännare vänder oppositionen från att vara tysta islamofober till att reagera mot koranbränningar. Detta beror troligtvis till stor del på att det inte blev några upplopp. Om horder tänder eld på bilar, kastar sten på poliser och beter sig som huliganer samtidigt som de påstår sig vara muslimer så är det ingen bra bild det ger.

Läs om Koranen istället

Vänd det negativa till det positiva och istället för att läsa om de som vill skada och ställa till med problem, kan du läsa om som bygger broar med sin kreativitet. Läs om den svenske ambassadören som blev muslim och översatte den heliga Koranen till svenska.
Läs om: Mohammed Knut Bernström

Ett stort tack

Ett stort tack till alla bröder och systrar som höll sig lugna. Tack till de imamer och andra som uppmanade till lugn. Koranbränning till trots – en muslim måste alltid uppföra sig föredömligt.

Författarens logotype föreställande en räv.

Räven | الثعلب | Al Thaelab
Svensk ateist som började tro på Gud. Blev kristen men insåg snart var jag hörde hemma. Konverterade därför till islam. Jag är varken imam, skolad teolog eller utbildad inom islam. Men jag är muslim och här delger jag mina tankar och funderingar.
Alla åsikter här tillhör respektive författare.
Inshallah!

Dela gärna detta inlägg:
Prenumerera
Meddela om
0 Kommentarer
Inline feedback
Visa alla kommentarer